کد مطلب:288471 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:213

سخنانی از امام کاظم
شیخ صدوق در اكمال الدین به سند خود از امام كاظم علیه السلام در طی حدیثی روایت می كند كه از ایشان پرسیده شد: در میان ائمه علیهم السلام كسی هست كه غیبت گزیند؟ پاسخ فرمود:



[ صفحه 156]



نعم یغیب عن انصار الناس شخصه و لا یغیب عن قلوب المومنین ذكره و هو الثانی عشر منا یسهل الله كل عسیر و یذلل له كل صعب و یظهر له كنوز الارض و یقرب له كل بعید و یبیر به كل عنید و یهلك علی یدیه كل شیطان مرید. ذاك ابن سیده الاماء الذی تخفی علی الناس ولادته و لا یحل لهم تسمیته حتی یظهره عزوجل فیملا به الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما: آری، او از دیدگان مردم غایب است اما ذكر او در دل اهل ایمان غایب نخواهد بود. وی دوازدهمین ماست. خداوند هر سختی را برایش آسمان و هر امر مشكلی را سهل می گرداند. برایش گنجهای زمین را آشكار و هر مقصد دور را نزدیك می نماید. طومار زندگی ظالمان را توسط او درهم می پیچد. و بالاخره هر شیطان پلید را به دست او نابود می سازد. او فرزند بانوی كنیزان است كه ولادتش بر مردم پنهان ماند و نام بردن (بیان نشانه) او بر آنان جایز نباشد، تا آنكه خداوند عزیز و جلیل ظهور او را فراهم نماید و به سبب وی زمین را پر از قسط و عدل سازد، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده باشد. و نیز به سند خود نقل می كند كه از امام موسی كاظم علیه السلام پرسیدند كه آیا شما قائم بر پا دارنده حق هستید؟ فرمود: انا القائم بالحق و لكن القائم الذی یطهر الارض من اعداء الله و یملاها عدلا كما ملئت جورا هو الخامس من ولدی له غیبه یطول امدها خوفا علی نفسه یرتد فیها اقوام و یثبت فیها آخرون. من قائم و بر پا دارنده حق هستم. اما آن قائمی كه زمین را از دشمنان خدا پاك می كند و زمین را بعد از آنكه از ظلم پر شده باشد، لبریز از عدالت می سازد، پنجمین از نسل من خواهد بود. او غیبتی خواهد



[ صفحه 157]



داشت، طولانی، كه از بیم جان خود نهانی می گزیند. در آن (غیبت) گروهی (از شیعیان) طریق ارتداد پیش می گیرند و گروههائی دیگر ثابت قدم می مانند. سپس فرمود: طوبی لشعتنا المتمسكین بحبنا فی غیبه قائمنا الثابتین علی موالاتنا و البراءه من اعدائنا اولئك منا و نحن منهم قد رضوا بنا ائمه و رضینا بهم شیعه و طوبی لهم هم و الله معنا فی درجتنا یوم القیامه: خوشا به حال آن شیعیان ما كه در غیبت قائم ما به محبت ما تمسك جویند و به ولایت ما استوار، و از دشمنان ما بیزار باشند. آنان از ما و ما از آنان هستیم. ایشان در برابر امامت ما سر تسلیم و رضا نهادند و ما نیز از شیعه بودن آنان راضی و خشنودیم. خوشا بحال آنان، به خدا سوگند كه آنان در روز قیامت در درجات ما می باشند.